Facebook Saya !

HOT DEAL !

Jun 8, 2011

Sejarahwan Britain ini samakan isi Al Quran seperti Bait Shakespeare


REPUBLIKA.CO.ID, LONDON – Seperti dengan ahli politik Belanda, Geert Wilders, sejarahwan sekaligus penyair berasal Britain, Simon Schama, tak serik menyerang Islam secara terbuka. Sasaran Schama lebih spesifik yakni kepercayaan Muslim terhadap Alquran.

Dia menyebut kepercayaan Muslim terhadap Alquran merupakan sebuah hal menyedihkan. “Apakah saya membaca Alquran? Tentu saja tidak. Saya sempat membaca sekilas, tapi boleh saya katakan kepada anda bahawa saya seolah membaca bait Shakespeare,” kata dia kepada penonton Telegraph Hay Festival, seperti dilapor dalam lamaTelegraph.co.uk, Isnin (6/6).

Schama berpendapat Alquran dari beberapa hal memiliki sisi waras, penyayang dan pengasih. Namun, pada bahagian lain, kepatuhan yang ketat begitu bertentangan dengan masyarakat moden.

“Saya rasa bait dari kitab perjanjian lama benar-benar luar biasa. Islam, yang saya mengerti, bererti penyerahan. Ada semacam keharusan dalam Alquran,” komen dia.

Schama mengatakan, dalam kitab Ibrani, umat boleh berdebat dengan Allah. Sementara Alquran tidak boleh demikian. Alquran memiliki kelembutan yang tidak boleh dikombinasikan dengan penguasaan debat.

“Siapa pun yang memegang buku berdasarkan wahyu sebagai hukum mutlak dalam membangun masyarakat sivil adalah menyedihkan,” ucap dia lantang. Selain mengejek keyakinan Muslim, Schama juga menyempatkan diri untuk mengumpat Tony Blair, George W Bush dan Barack Obama

Source

7 comments:

  1. merepek glerr r .ish3=,=
    ske aty je nak sme kan plak .

    ReplyDelete
  2. haha .tu lah pasal . nak kena la nih .

    ReplyDelete
  3. bangsat betullll... tak habis2 menyerang Islam.. pada akhir zaman beginilah dik..rasa gerun pada umat islam ditarik dari hati musuh..

    ReplyDelete
  4. betul.pertahankan islammm!
    btw,salam ukhwah

    ReplyDelete
  5. mane buleh samekan...suke suki je=.="

    ReplyDelete
  6. PakCik ni tak pernah blaja agama... Care Die ckp pon mmg die ni takde agama... Manusia yg hidup takde landasan agama mmg BODOH... he3... Terover plak... ;)

    ReplyDelete