Facebook Saya !

HOT DEAL !

Jun 5, 2011

Jutawan yang Buta Huruf

LONDON, KOMPAS.com - Andreas Panayiotou memiliki kekayaan bernilai 400 juta poundsterling   dan menduduki  200 orang terkaya di Britain. Pada Jumaat (3/6/2011), dia membuat pengakuan mengejutkan. "Saya tidak boleh membaca," katanya.

Saya melatih fikiran agar memiliki daya ingat kuat. Kita jadi lebih kreatif dalam menyelesaikan masalah kerana pikiran kita dipaksa bekerja


 Ayah lima anak itu bukannya tidak mahu belajar membaca. "Waktu kecil saya berusaha keras agar boleh membaca," kata lelaki 45 tahun itu. Dia memutuskan berhenti sekolah pada umur 14 tahun.

 Di luar masalah disleksia, Panayiotou tak membantah bahawa dia benci membaca waktu masih kecil. "Jadi setelah dewasa saya punya cara tertentu untuk menghindarinya."

 Jadi dia memiliki trik khusus untuk mengatasi kelemahannya itu. "Saya memiliki daya ingat yang luar biasa, photographic memory. Saya mengenali bentuk untuk mengenali sebuah kata, tanpa perlu boleh membaca," ujarnya.

 Di jalan misalnya, dia selain menghafal tanda lalu lintas, dia menghafa bentuk kata nama jalan ataupun nama kota. Sayangnya trik itu tidak berlaku pada setiap hal. "Kalau ada nama belakang baru yang saya tidak mengenali, saya tidak mungkin boleh. Begitu juga dengan mengisi borang seperti pasport. Itu area terlarang saya," ujar lelaki yang pernah menjadi petinju itu.

 Meskipun memiliki kekurangan seserius itu, dia berhasil membangun sebuahperniagaan yang mengagumkan. Di usia muda, dia membeli sebidang tanah kecil di Islington. Pelahan-pelahan dia membangunnya menjadi sebuah apatment. Dari situlah bisnisnya berkembang. Pada 2007, dia berhasil menjual ribuan rumah. Kini fokusnya beralih ke hotel.

 Perusahaannya, The Ability Group, kini memiliki tujuh hotel. Yang paling terkenal adalah Hotel Waldorf-Astoria London senilai 70 juta poundsterling  Dia juga akan menjual "rumah termahal di Inggris", sebuah properti yang baru diubahsuai di Hamstead. Dia berharap rumah itu laku dengan harga 100 juta poundsterling .

 Rumah peribadinya di Epping Forest seluas lapan hektar. Dia juga memiliki tiga pesawat peribadi dan sebuah kapal pesiaran.

 Dia yakin kesuksesannya adalah gara-gara disleksia kerana dengan kekurangannya itu dia harus melatih diri untuk bekerja lebih keras dibandingkan orang lain. "Semuanya, dorongan kuat untuk membuktikan bahawa saya berati, kedisplinan yang sangat ketat, dan kebanggaan atas yang sudah saya capai, merupakan hasil dari perasaan malu dan kurang yang saya alami kerana tertinggal dibanding anak-anak lain yang boleh membaca," Panayiotou mengaku.

 "Dengan membalik disleksia, Anda berhasil mengembangkan bakat lain. Saya melatih fikiran agar memiliki daya ingat kuat. Kita jadi lebih kreatif dalam menyelesaikan masalah kerana fikiran kita dipaksa bekerja untuk memahami yang terjadi di sekitar kita."

 "Fikiran kita selalu berusaha, berusaha, dan berusaha. Kita jadi lebih kuat kerana belajar mengatasi masalah merupakan sebahagian dari kehidupan," tuturnya.

 Panayiotou kini terlibat aktif dalam kempennya untuk mengatasi buta huruf. "Kemampuan membaca merupakan hal pokok seperti makan," pungkasnya.

Read more: http://www.borakkosong.com/2011/06/jutawan-britain-ini-buta-huruf.html#ixzz1OKCw3psB

0 comments:

Post a Comment