Facebook Saya !

HOT DEAL !

Jun 6, 2011

Majlis Hari Jadi Dihadiri 1600 Orang Tetamu Tidak Dikenali Kerana Sebarkan DI Facebook

Hamburg - Gara-gara melakukan jemputan di Facebook, sebuah pesta ulang tahun ke 16 seorang remaja dibanjiri ramai tetamu. Jumlah pengunjung mencapai lebih dari 1.600 orang, dan disebut-sebut sebagai pesta ulang tahun terbesar di Jerman.

Remaja asal Hamburg bernama Thessa ini bertindakdengan membuat undangan ulang tahun di Facebook sebagai even publik. Akibatnya, sekitar 15 ribu user Facebook merespons undangan tersebut.

Untuk mencegah kejadian yang tidak diinginkan, Thessa menghubungi polis setempat. Dan dugaannya benar, ribuan pengunjung dari seluruh Jerman benar-benar hadir di rumahnya untuk ambil bahagian dalam perayaan.

Sekitar 100 polis berjaga-jaga untuk menertibkan peserta yang datang. Mirko Streiber selaku juru cakap polis menyatakan Thessa sebenarnya hanya ingin mengadakan pesta private kecil-kecilan, namun undangan di Facebook itu mengubah segalanya.

Seperti dilansir Reuters dan dikutip detikINET, Isnin (6/6/2011), polis telah menahan 11 pengunjung pesta. Sebab mereka melakukan kekerasan dengan merosak properti atau melukai orang lain.

“Secara umum pesta berlangsung damai. Ada beberapa nyala api, kekerasan dan minuman alkohol membuat beberapa orang merosak properti. Terdapat pesta terancang yang lebih besar di Hamburg namun pesta ini mungkin adalah pesta ultah tidak terancang terbesar yang pernah terjadi,” kata Streiber.

Blunder di Facebook semacam ini pernah terjadi di Australia. Namun para pengunjung tidak sempat hadir kerana pesta dibatalkan

Source