Facebook Saya !

HOT DEAL !

Jun 6, 2011

Di Texas, Pemuda Berseluar Saggy Dilarang Naik Bas


TEMPO Interaktif, Texas - Di kalangan anak muda Amerika Syarikat, memakai seluar londeh atau saggy trousers dianggap hebat. Tapi, bagi sebahagian orang seluar itu sama sekali tidak sedap dipandang. Bahkan tiga tahun lalu, Presiden Barack Obama pernah mengecam gaya anak muda yang gemar memperlihatkan seluar dalam mereka. “Saudara-saudara anda mesti menarik seluar mereka,” katanya.

Pemerintah Texas agaknya juga geram dengan anak muda yang gemar memakai seluar londeh ini. Di beberapa kota di Texas, mereka yang memakai seperti ini dilarang naik ke bus. “Naikkan seluar atau cari kendaraan lain,” tulis peringatan di beberapa bas di Kota Fort Worth, Texas.

“Para penumpang lain tidak ingin melihat seseorang memakai seluar seperti itu,” kata Joan Hunter, Manager Komunikasi Transportasi Fort Worth. “Penumpang lain merasa mereka itu tidak sopan.”

Seluar londeh telah menjadi trend selama lebih dari 10 tahun lalu. Seluar itu sengaja dipakai menggantung rendah hingga memperlihatkan seluar dalam yang memakainya. Gaya berseluar seperti ini biasa dipakai oleh komuniti atau pecinta rap dan hip hop. Seluar ini juga menjadi simbol kebebasan.

Sebelumnya, Datuk Bandar Delcambre, Louisiana, Carrol Brousard, pernah mengeluarkan peraturan yang melarang pemuda-pemudi di sana memakai seluar londeh atau saggy itu. Bila melanggar, ancamannya enam bulan penjara dan denda US$ 500 .

Source