Facebook Saya !

HOT DEAL !

Jun 7, 2011

Remaja 13 Tahun Cipta Bell Anti-Thief

LONDON - Seorang pelajar 13 tahun asal Inggris berpeluang menjadi usahawan berjaya setelah menciptakan loceng pintu yang membuat seolah-olah rumah kosong anda tetap berpenghuni. Cara ini diharapkan boleh menggagalkan rancangan pencuri mencuri barang-barang di rumah anda.

Smart Bell ciptaan Laurence Rook ini akan menghubungkan loceng rumah ke handphone pemilik rumah ketika ditekan agar bioleh berhubung dengan siapapun yang berada di depan pintu mereka. Gadjet ini juga hanya menghasilkan sedikit white noise sehingga tamu tak diundang akan menyangka bahawa mereka berhubung melalui sistem interkom.

Menggunakan built in SIM card serta teknologi hondphone yang sudah ada, Laurence khabarnya sudah berhasil menjual sekira 20 ribu unit Smart Bell kepada raksasa telekomunikasi Commtel Innovate dan tengah menyelesaikan kesepakatan dengan perusahaan lain untuk menjual 25 ribu unit tambahan. Demikian dilansir Daily Mail, Selasa (7/6/2011).

“Ketika saya mulai mengembangkan Smart Bell, saya sedar ini boleh menjadi perangkat anti-kecurian yang bagus,” ujar Laurence.

“Kebanyakan pencuri oportunis akan membunyikan loceng rumah terlebih dulu untuk memeriksa apakah ada orang di rumah. Tapi Smart Bell memiliki cara tepat untuk mengatasi hal itu,” tambah remaja asal Surrey itu.

“Jika anda sedang keluar rumah dan ada pencuri yang datang membunyikanloceng rumah anda, setelah 10 saat Smart Bell akan menghubungi handphone anda sehingga anda boleh menjawab panggilan loceng tersebut,” jelas Laurence.

“Ada sedikit white noise dari perangkat ini sehingga akan terdengar seperti intercom. Pencuri tidak akan pernah menyangka anda sebenarnya tidak berada di dalam rumah,”tegasnya

Source

2 comments:

  1. wah...kayo la dak nie pas nie...
    jd usahawan muda yg terkayo la..otak geliga membawa untung..hehehe

    ReplyDelete
  2. tuh laa pasal . nak lawan mark zuckerberg ne :)

    ReplyDelete