Facebook Saya !

HOT DEAL !

May 30, 2011

Sekolah Quest Academy melarang muridnya berpelukan, bersalaman


Sebuah sekolah melarang adanya aktiviti yang melibatkan fizik antara murid seperti berpelukan, salaman atau menepuk bahu kerana untuk menghindari kes bullying (tindakan yang tidak pantas) dalam sekolah.

 Dayna Chong, murid berumur 15 tahun di sekolah Quest Academy, terpaksa duduk sendirian dan harus melepaskan waktu rehatnya hanya kerana memeluk temannya sambil memberi salam.

 Ibunya, Anita, mengatakan bahawa aturan ini "ekstrim" dan "menggelikan hati". "Jika berpelukan saja dilarang di dalam sekolah, diantara mereka akan ada yang mengalami kesulitan dalam berinteraksi secara sosial," Ujarnya.

 Hal yang serupa terjadi kepada anak perempuan Sarah Hope, anak yang berumur 15 tahun dikenai hukuman hanya keranana menepuk bahu kawannya. Menurutnya, ini adalah peraturan yang sangat pelik, Ia sedih anaknya harus kehilangan momen bila berdekatan dengan teman-temannya.

 Juru cakap dari Quest Academy sendiri mengatakan: "Hubungan fizik antara murid tidak diperbolehkan kerana seringkali  yang terjadi adalah tindakan yang tidak pantas atau bullying yang dapat mengakibatkan terjadinya perkelahian."

0 comments:

Post a Comment